Nemecko: zimná rozprávka

Chcela som vám porozprávať o Thajsku, ale najprv sa mi nechcelo, potom som nemala čas a nakoniec som si povedala, že – koho vlastne zaujíma že som sa počas Veľkej Noci opekala na pláži, keď u vás bolo 12 stupňov? Okrem varovania, že Thajci ojebávajú (ak by ste boli ako ja a ešte to nevedeli – ja som svojou naivitou preslávená) aj tak neni čo povedať. Veľkonočné prázdniny skončili prirýchlo, návrat do práce bol útrpný a najneskôr v máji som začala mať pocit, že ma jebne, roztrhne, porazí a praskne mi žilka v oku. Byť učiteľom je ambivaletnou zábavkou. V skutočnosti málokedy robím to, čo by som rada – totiž vyučujem. Vačšinu času upozorňujem, vyhadzujem za dvere a okrikujem. Za tento kompaktný stres dostávam o cca tisíc eur menej než moji nemeckí kolegovia, lebo nemám diplom nemeckej univerzity. Ale na to som sa teraz sťažovať nechcela, len podotkýňam. Zároveň ale nie je pravda, že so slovenským diplomom by vás nezamestnali v školstve, ak by sem náhodou zablúdil nejaký ašpirujúci učiteľ. (A ešte stále sa to oplatí, ale keď si raz zvyknete na nemecké pomery, tak aj vaše sťažnosti budú také nemecké…)

Druhý polrok bol ťažký, pretože mám dočinenia s idiotmi, ale prázdniny sú v dohľadne. Je trochu smutné utešovať sa dovolenkou a platom, ale nerobí to tak skoro každý? Tak vidíte, mám 30 (už asi dva týždne) a už som takmer vyhoretá a absolútne rezignovaná. Dokonca som si povedala, že by som predsa len mala mať deti (hoci ich nemôžem vystáť a navyše z nich vyrastí neznesiteľní puberťáci), aby som zlepšila svetovú úroveň svojím genetickým materiálom.

Čo by vás ešte také o Nemcoch zaujímalo? Mňa napríklad fascinuje nemecká zdvorilosť. Až za hrob. Nedávno som bola svedkom nemeckej hádky, v práci. Pri pozorovaní vonkajších znakov nebolo badať, že je to hádka, Nemci majú na to krásne slovo Auseinandersetzung. Rozpor. Moja kolegyňa nesúhlasila so šéfkou a tak si vymieňali názory diplomatickým spôsobom. V skutočnosti lietali nože. Forma a obsah si boli vzdialené, ale asi je to tak dobre. Vždy si predstavujem, že v Taliansku by už lietali nevyberané slová a trieskali dvere. Ale Nemci strácajú rozvahu iba keď sú v pozícii zákazníka a aj to nie vždy. (Zákazník ako tvor si myslí, že má vždy pravdu a preto sa možno uchýli k zvyšovaniu hlasu. Ale keďže je to aj Nemec, najprv sa vám za to ospravedlní.) Pravda je každopádne taká, že šéfka – teda riaditeľka našej školy – sa mýli, ale nechce si to priznať. Upevňuje si moc, akoby bola v ohrození, pritom nikto zo zboru si na jej miesto zuby nebrúsi. Ale mne je to jedno, ja sa aj tak vo väčšine mojich zamestnaní cítim viac ako nezávislý pozorovateľ, než ako priamy zúčastnený. Možno preto, že nie som Nemka. A nezapúšťam korene. Som ako nezmar – chýbajúci článok medzi človekom a rastlinou – ak sa mi niekde nepáči, odplachtím.

Nemci majú aj kopu iných čudných vlastností (napríklad chodia behať aj v daždi a milujú rokovania a porady), ale celkovo sa s nimi dá dobre koexistovať. Hoci možno je to len preto, že bývam v ne-nemeckej domácnosti, aby som mala správny Ausgleich. Človek sa na nich potom môže zasmiať. Naozaj neodpustiteľné je len berlínske počasie. Je treskúci júl, ale skoro každý deň prší a je okolo 20 stupňov. Alebo aj viac, ale keďže hlásili 20, ste naobliekaní a varíte sa. Navyše je stále zamračené. Čo sme v Anglicku, boháča?

Leave a Reply

